Master-Seminar Advances in Data Science

Betreuer

Master-Studiengang Informatik

Kreditpunkte

• Seminar „Advances in Data Science“, 2 SWS (englischsprachig)
    Mi. 12:30 - 14 Uhr in 25.12.01.51

Kurssprache

Learning from data in order to gain useful insights is an important task, generally covered under the data science umbrella. This involves a wide variety of fields such as statistics, artificial intelligence, effective visualization, as well as efficient (big) data engineering, processing and storage, where efficiency and scalability often play crucial roles in order to cater for the quantity and heterogeneity of data.

The goal of this seminar is to deepen the understanding about data science & engineering techniques through studying and critically evaluating state-of-the-art literature in the field. Participants will be introduced to the critical assessment and discussion of recent scientific developments, thereby learning about emerging technologies as well as gaining the ability to evaluate and discuss focused scientific works. Participants will be given recent literature covering relevant data science areas. Each participant will review independently
1-2 publications and present and discuss its content and contribution, which are then presented and discussed with the entire student participants.

Studierende haben nach erfolgreichem Abschluss dieses Moduls ein vertieftes Verständnis aktueller Methoden und typischer Anwendungen im Bereich Data Science. Teilnehmer können wissenschaftliche Veröffentlichungen systematisch aufarbeiten, und deren Inhalte strukturiert zusammenfassen und kritisch bewerten.

Empfohlene Literatur

Zu dieser Veranstaltung gibt es kein Lehrbuch. Einige relevante Grundlagen finden sich in:

• R for Data Science (by Garrett Grolemund and Hadley Wickham) O’Reilly Media
  • Statistics in a Nutshell, 2nd Edition, A Desktop Quick Reference, Sarah Boslaugh, O’Reilly Media
  • Doing Data Science – Straight Talk from the Frontline, Cathy O’Neil, Rachel Schutt, O’Reilly Media
  • Data Analytics with Hadoop, Benjamin Bengfort & Jenny Kim, O‘Reilly Media
  • Deep Learning by Ian Goodfellow and Yoshua Bengio and Aaron Courville http://www.deeplearningbook.org/

• Wahlpflichtbereich Praktische oder Technische Informatik
  • Individuelle Ergänzung
  • Anwendungsfach für den Ergänzungsbereich im Master-Studiengang Mathematik

Bachelor-Studierende müssen folgende Module erfolgreich abgeschlossen haben:

• „Programmierung”